To jest strona archiwalna - aby przejść do aktualnej wersji, kliknij tu: urszulanki.szkola.pl
Plan prezentacji - przykład
Tu możesz zobaczyć przykładowy plan prezentacji
Imię i nazwisko
Temat: Językowy obraz świata i język wartości reklam.
Przedstaw temat na podstawie analizy językowej wybranych reklam.
I . Literatura przedmiotu
1. Bartosiewicz D. Co to jest JOS?. W: Disco polo na maturze? W: „Polonistyka” 2005. nr. 3. dod. Nr 4. s. 4-5.
2. Bralczyk J. Język na sprzedaż. Gdańsk, 2004. s. 56-51, 56, 62-62.
3. Horodecka A. Symbolika i mity związane z rodziną, W: Mitologiczny świat reklam: treści religijne w reklamie telewizyjnej emitowanej w Polsce w latach 2000-2001 oraz w wybranych przykładach reklamy zewnętrznej i prasowej, Kraków 2002. s. 124-129.
4. Jachnis A., Terelak J.F.. Wartości tradycyjne i współczesne kultury polskiej, W: Psychologia konsumenta i reklamy. Bydgoszcz 1998. s. 344-350.
5. Polacy o reklamie: komunikat z badań, CBOS, BS/2/2000,. Warszawa. [on-line] [Dostęp 20.04.06]. Dostępny w Internecie: http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2000/KOM002/KOM002.HTM
6. Słownik współczesnego języka polskiego. (red.) Bogusław Dunaj. Warszawa: PWN, 1996.
7. Śliżyński M., Reklamowe porady językowe: Nieoczekiwana zmiana pól (semantycznych), [on-line] [dostęp 12.10.06]. Dostępny w Internecie: http://www.sins.pl/article.php?sid=2676.
8. Wielka Encyklopedia PWN, (red.) Wojnowski J. T.12, 23, 29. Warszawa: PWN, 2005,
9. Wrześniewska – Pietrzak M. Język w kręgu wartości. W: „Polonistyka” 2005 nr. 3. dod. nr. 4 s. 8-10.
II. Ramowy plan wypowiedzi
1. Określenie problemu:
a. Czym jest reklama.
b. Stosunek Polaków do reklamy i ich sądy o niej.
2. Kolejność prezentowanych treści:
a. Językowy obraz świata (JOŚ) reklam:
§ pojęcie JOŚ,
§ ęzyk w reklamach artykułów spożywczych:
- badane słownictwa reklam (morfemy [zdrobnienia, prefiksy – ekstra, super], fleksja [stopniowanie , słowa – jeszcze, najprawdziwszy], fonetyka),
- klisze (frazy z literatury, piosenek, frazeologizmów i innych),
- to, co implikowane (sugerowanie),
- stylizacja językowa (gwarowa, na język z wyższych sfer),
§ sądy o świecie,
§ interpretacja rzeczywistości (odwzorowanie).
b. Język wartości reklam:
§ pojęcie wartości
§ tematyka, jaka jest poruszana w reklamach artykułów spożywczych (dom i rodzina, matka, natura, tradycja)
§ główne pola znaczeniowe wartości:
- wartości odczuciowe – rozrywkowy styl życia,
- wartości witalne – zdrowy styl życia,
- wartośći obyczajowe – tradycja, polskość, rodzinność,
- wartości moralne – matka, dom, rodzina,
§ przedstawienie siedmiostopniowej hierarchii wartości,
§ odtworzenia siedmiostopniowej hierarchii wartości,
§ odtworzenie drabiny aksjologicznej zawarej w języku reklam.
3. Wnioski:
a. Brak wartościowania negatywnego.
b. Świat w reklamie jest kreowany, język podobny do poetyki baśni
c. Przyjemność jako wartość, którą ma osiągnąć potencjalny klient.
III. Materiały pomocnicze
1. Kartka cytatami z telewizyjnych i prasowych reklam produktów spożywczych.
2 Prezentacja multimedialna.
IV. Potrzeby sprzęt
1. Laptop.
2. Projektor.
3. Ekran.
4. Głośniki.
Podpis