To jest strona archiwalna - aby przejść do aktualnej wersji, kliknij tu: urszulanki.szkola.pl
O wywieraniu wpływu społecznego
O tym, że UAM w Poznaniu chętnie gości licealistów na swojej uczelni, wiedzieliśmy od dawna. Jednak tym razem (25 stycznia br.) po raz pierwszy zasiedliśmy w auli budynku Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa jako uczniowie szkoły partnerskiej. Wykład prof. dr hab. Piotra Pawełczyka – kierownika Zakładu Marketingu Politycznego i Socjotechniki - na temat Wywierania wpływu społecznego uświadomił nam, ilu regułom i technikom wywierania wpływu ulegamy każdego dnia. I choć owe zagadnienie kojarzyć się może z manipulacją, to jednak temat okazał się znacznie szerszy, gdyż możliwości wywierania wpływu społecznego jest wiele.
Do najbardziej popularnych należą:
Reguła wzajemności – sprowadzająca się do słów „przysługa za przysługę”;
Reguła autorytetu – tendencja do ulegania ludziom znanym, cenionym;
Reguła niedostępności - czynienie oferty bardziej atrakcyjnej poprzez roztaczania wizji produktu unikatowego;
Technika „drzwiami w twarz” – sformułowanie prośby trudnej do zrealizowania, której odrzucenie sprawi, że człowiek staje się bardziej skłonny do spełnienia kolejnej, łatwiejszej prośby;
Technika „stopy w drzwiach” – uzyskanie zgody na spełnienie małej prośby zwiększa szansę na spełnienie drugiej, większej.
I choć możliwości wywierania wpływu społecznego jest naprawdę wiele, to wciąż od nas zależy, którą technikę wybierzemy i w jakim celu ją wykorzystamy.
Ewa Genge-Korpik