A propos – depresje, niziny, wyżyny, kotliny, góry, szczyty, wyspy, półwyspy, morza, zatoki, kanały morskie i cieśniny, w łącznej liczbie 400 (!!!) należało sobie przyswoić, by stanąć do rywalizacji z uczniami innych 5 szkół zgłoszonych do II edycji międzygimnazjalnego konkursu MAPA FIZYCZNA ŚWIATA 2016. Zespoły tworzone przez pary uczniów gimnazjów z Lwówka, Chrzypska Wielkiego, Pniew, Kwilcza, Bolewic i Miedzichowa bawiły się w odgadywanie nazw krain geograficznych i obiektów hydrograficznych świata.
To nie był typowy konkurs w postaci testu, sprawdzianu, tylko dynamicznie przebiegające zmagania z wykorzystaniem multimediów (Google Earth) czy niestosowanych na lekcjach geografii rekwizytów (arbuz imitujący glob ziemski). O wysokim poziomie wiedzy uczestników niech świadczą chociażby: rozpoznawane na podstawie tylko kształtu takie jeziora jak Michigan czy Bałchasz, cieśnina Karimata z podpowiedzią fragmentów Borneo i Sumatry czy dopasowanie 25 rzek świata do zlewisk oceanów. Takiej wiedzy nie powstydziłby się przeciętny student geografii. Dziewięć różnych konkurencji wyłoniło zwycięzców – uczniów z pniewskiego gimnazjum, którzy niewielką liczbą punktów wyprzedzili ekipę z Lwówka i Miedzichowa.
Refleksja pokonkursowa – mapa fizyczna świata wciąż fascynuje uczniów. A to sygnał dla organizatorów konkursu (Krzysztof Puk – nauczyciel geografii i uczniowie z klasy II LO przygotowujący się do matury na poziomie rozszerzonym), że konkurs warto w tej formule kontynuować, wymyślając coraz to bardziej oryginalne sposoby sprawdzania znajomości mapy fizycznej świata. Zapraszamy za rok!!!
Krzysztof Puk