- już 10 minut odprężenia dużo daje- kąpiel, sport, oddychanie, oderwanie wzroku (warto spojrzeć wtedy na zieleń- odpoczynek dla oczu)
- najlepiej zapamiętujemy to, czego uczymy się przed odpoczynkiem- przerwa w uczeniu- utrwala, sortuje wiedzę; także w czasie zmiany tematu - pracuje nasza nieświadomość
- lepiej się uczyć po lekcjach, nie przed- w czwartek po biologii, a nie przed biologią we wtorek
- krótsze lecz częstsze posiedzenia nad książkami są skuteczniejsze; "niedzielny kierowca" nie ma wprawy
- im więcej zmysłów uczestniczy w nauce- lepszy efekt (mów, pisz, słuchaj, dotykaj, wąchaj...)
- gdy będziemy roztkliwiać się nad szczegółami- utracimy meritum sprawy, staraj się wydobyć esencję
KOLEJNOŚĆ
- najpierw łatwe- rozgrzewka
- naprzemiennie- płodozmian: ścisłe przeplecione humanistycznymi; pisemne przeplecione ustnymi (zmiana jest też odpoczynkiem)
- drugi przedmiot, ten po rozgrzewce- trudniejszy- mózg jest jeszcze wypoczęty
- systematycznie- czas potrzebny na nauczenie się kilku lekcji rośnie w postępie geometrycznym- jeśli materiału jest 2 razy więcej- czasu trzeba 4 razy tyle
PASJA
- ucz się z pasją, radością, z dobrym nastrojem, nie denerwuj się bez potrzeby, naucz się śmiać z siebie; lęk wypiera rozwagę, brak pewności siebie- przynosi niepowodzenie, nie wmawiaj sobie że nie jesteś inteligentny!
- stres zabiera 30 % energii potrzebnej do uczenia się, potem stresujesz się, dlatego, że się zestresowałeś- stres wtórny, i kolejne 30 % energii nie jest Twoje...
- każde małe dziecko lubi się uczyć!
- miej do siebie zaufanie, nie karm mózgu negatywnymi sądami o nim- bo uwierzy, że jest głupi... stawiaj sobie konkretne, realistyczne wymagania
- nie wmawiaj sobie, że matematyka (lub...?) jest nudna, drętwa, nieżyciowa i jałowa
- pamiętamy to- co jest dla nas ważne, ciekawe, nowe
- buduj osobistą relację z poznawaną sprawą
- przekonaj siebie, że uczysz się rzeczy ciekawych, ważnych, celowych, sensownych
- im mniej entuzjazmu- tym potrzebny większy wysiłek
- "lubię to co robię" "to łatwizna!"- pozytywne "pranie mózgu"
METODY
- komórki nerwowe są niezdolne do podziału, liczba neuronów z biegiem lat ulega redukcji, ubytek masy jest mniejszy przy intensywnej pracy intelektualnej,
- komórki nerwowe można trenować jak mięśnie na siłowni- pogrubiać, tworzyć nowe połączenia
- dane werbalne przekładaj na obrazy, buduj skojarzenia
- wspomnienia miejsc i zdarzeń pamiętasz dłużej niż słowa
- wierszyki i rymowanki np. "W pierwszej ćwiartce wszystkie funkcje są dodatnie, w drugiej tylko sinus, w trzeciej tangens i cotangens a w czwartej cosinus"
- humor ("Pamiętaj cholero- nie dziel przez zero")
- słuchaj (zwłaszcza Ty- Kobieto!) ze słuchu pochodzi 20-50 % naszej wiedzy- korzystaj z lekcji- nie ucz się na historii do sprawdzianu z polskiego
- dyskusje, rozmowy- zaostrzają uwagę, gdy mamy słuchacza, intensywniej myślimy- gdy wytłumaczysz koleżance lub koledze lekcję- najlepiej się nauczysz
- słuchaj aktywnie- kojarz, przeprowadzaj selekcję
- przed słuchaniem, czytaniem- zadaj sobie pytania: • co wiem na ten temat? • czego chcę się dowiedzieć? - wtedy informacja staje się odpowiedzią, mózg chętnie ją zapamięta • Twoje skojarzenia budują w mózgu siatkę- im jest ich więcej- tym gęstsza siatka, więcej nowych informacji na niej się zatrzyma
- to co Cię interesuje zapamiętasz bez wysiłku- jak kibic nazwiska zawodników; to co jest zabarwione emocjonalnie- najtrwalej zapamiętasz (gdy król ma na imię tak jak, Twój chłopak...)
- pamięci sprzyja koncentracja: mówić do siebie: uwaga, to muszę zapamiętać! Zapamiętamy tym trwalej, im większa jest nasza świadomość konieczności zapamiętania
- efektywność zapamiętywania mechanicznego jest 20- krotnie mniejsza od rozumowego
- pojemność pamięci nie zależy od sumy informacji, ale od ilości odrębnych, zakończonych części, których jednocześnie mózg zapamiętuje od 5 do 9- człowiek; z jednakową trudnością zapamiętuje 7 cyfr, 7 słów lub 7 zdań; rozdrabnianie- utrudnia zapamiętanie- lepiej uczyć się całego wiersza zamiast poszczególnych strof osobno
- mózg przeciętnego człowieka w ciągu 1 sekundy może wykonać ilość operacji równą 1 kwadrylionowi: 10 000 000 000 000 000; wykorzystujemy około 30 % możliwości naszego mózgu... - doceń, jakim wspaniałym organem obdarzył Cię Bóg! GDZIE SIĘ UCZYĆ?
- wiadomości odtwarza się najlepiej w tym samym otoczeniu, gdzie się uczyliśmy
- muzyka wpływa na spadek koncentracji (dobrze jest się uczyć przy muzyce, której rytm odpowiada rytmowi naszego serca- dobra jest muzyka barokowa; większość utworów współczesnej muzyki rozrywkowej ma rytm zbyt szybki- wprowadza zdenerwowanie)
- rozluźnienie mięśni osłabia wolę- lepiej nie siedzieć zbyt wygodnie, na krześle, (nie fotel, łóżko) z podnóżkiem (krążenie krwi)
- książkę trzymaj 25-30 cm od oczu, pod kątem 45°
- światło- najlepiej dzienne, z lewej strony (gęste firanki, kwiaty doniczkowe w zbyt dużych ilościach- kradną nam je)
- ważne jest wietrzenie- mózg pochłania 20 % tlenu zużywanego przez organizm; komórka mózgowa potrzebuje więcej tlenu od mięśniowej
- w kąciku nauki warto mieć porządek i tylko niezbędne rzeczy: słowniki, encyklopedie, przybory (by nie tracić czasu na szukanie) ale lepiej nie trzymać tam przedmiotów rozpraszających uwagę (zdjęcia chłopaka lub Twoich ulubionych koni)
- lepiej na wierzchu mieć tylko jeden zestaw książek, by podręcznik z geografii nie wprowadził Cię w wisielczy nastrój, gdy aktualnie uczysz się biologii (by nie myśleć: jeszcze to....)
Autor: Gabriela Bonk
http://www.bibliofilur.republika.pl/