Wydrukuj tę stronę

Jak się uczyć?

KIEDY?

  • nic nie zastąpi snu, ten w godzinach między 19 a 24 h jest podwójnie pokrzepiający,
  • już 10 minut odprężenia dużo daje- kąpiel, sport, oddychanie, oderwanie wzroku (warto spojrzeć wtedy na zieleń- odpoczynek dla oczu)
  • najlepiej zapamiętujemy to, czego uczymy się przed odpoczynkiem- przerwa w uczeniu- utrwala, sortuje wiedzę; także w czasie zmiany tematu - pracuje nasza nieświadomość
  • lepiej się uczyć po lekcjach, nie przed- w czwartek po biologii, a nie przed biologią we wtorek
  • krótsze lecz częstsze posiedzenia nad książkami są skuteczniejsze; "niedzielny kierowca" nie ma wprawy
  • im więcej zmysłów uczestniczy w nauce- lepszy efekt (mów, pisz, słuchaj, dotykaj, wąchaj...)
  • gdy będziemy roztkliwiać się nad szczegółami- utracimy meritum sprawy, staraj się wydobyć esencję

KOLEJNOŚĆ

  • najpierw łatwe- rozgrzewka
  • naprzemiennie- płodozmian: ścisłe przeplecione humanistycznymi; pisemne przeplecione ustnymi (zmiana jest też odpoczynkiem)
  • drugi przedmiot, ten po rozgrzewce- trudniejszy- mózg jest jeszcze wypoczęty
  • systematycznie- czas potrzebny na nauczenie się kilku lekcji rośnie w postępie geometrycznym- jeśli materiału jest 2 razy więcej- czasu trzeba 4 razy tyle

PASJA

  • ucz się z pasją, radością, z dobrym nastrojem, nie denerwuj się bez potrzeby, naucz się śmiać z siebie; lęk wypiera rozwagę, brak pewności siebie- przynosi niepowodzenie, nie wmawiaj sobie że nie jesteś inteligentny!
  • stres zabiera 30 % energii potrzebnej do uczenia się, potem stresujesz się, dlatego, że się zestresowałeś- stres wtórny, i kolejne 30 % energii nie jest Twoje...
  • każde małe dziecko lubi się uczyć!
  • miej do siebie zaufanie, nie karm mózgu negatywnymi sądami o nim- bo uwierzy, że jest głupi... stawiaj sobie konkretne, realistyczne wymagania
  • nie wmawiaj sobie, że matematyka (lub...?) jest nudna, drętwa, nieżyciowa i jałowa
  • pamiętamy to- co jest dla nas ważne, ciekawe, nowe
  • buduj osobistą relację z poznawaną sprawą
  • przekonaj siebie, że uczysz się rzeczy ciekawych, ważnych, celowych, sensownych
  • im mniej entuzjazmu- tym potrzebny większy wysiłek
  • "lubię to co robię" "to łatwizna!"- pozytywne "pranie mózgu"

METODY

  • komórki nerwowe są niezdolne do podziału, liczba neuronów z biegiem lat ulega redukcji, ubytek masy jest mniejszy przy intensywnej pracy intelektualnej,
  • komórki nerwowe można trenować jak mięśnie na siłowni- pogrubiać, tworzyć nowe połączenia
  • dane werbalne przekładaj na obrazy, buduj skojarzenia
  • wspomnienia miejsc i zdarzeń pamiętasz dłużej niż słowa
  • wierszyki i rymowanki np. "W pierwszej ćwiartce wszystkie funkcje są dodatnie, w drugiej tylko sinus, w trzeciej tangens i cotangens a w czwartej cosinus"
  • humor ("Pamiętaj cholero- nie dziel przez zero")
  • słuchaj (zwłaszcza Ty- Kobieto!) ze słuchu pochodzi 20-50 % naszej wiedzy- korzystaj z lekcji- nie ucz się na historii do sprawdzianu z polskiego
  • dyskusje, rozmowy- zaostrzają uwagę, gdy mamy słuchacza, intensywniej myślimy- gdy wytłumaczysz koleżance lub koledze lekcję- najlepiej się nauczysz
  • słuchaj aktywnie- kojarz, przeprowadzaj selekcję
  • przed słuchaniem, czytaniem- zadaj sobie pytania: • co wiem na ten temat? • czego chcę się dowiedzieć? - wtedy informacja staje się odpowiedzią, mózg chętnie ją zapamięta • Twoje skojarzenia budują w mózgu siatkę- im jest ich więcej- tym gęstsza siatka, więcej nowych informacji na niej się zatrzyma
  • to co Cię interesuje zapamiętasz bez wysiłku- jak kibic nazwiska zawodników; to co jest zabarwione emocjonalnie- najtrwalej zapamiętasz (gdy król ma na imię tak jak, Twój chłopak...)
  • pamięci sprzyja koncentracja: mówić do siebie: uwaga, to muszę zapamiętać! Zapamiętamy tym trwalej, im większa jest nasza świadomość konieczności zapamiętania
  • efektywność zapamiętywania mechanicznego jest 20- krotnie mniejsza od rozumowego
  • pojemność pamięci nie zależy od sumy informacji, ale od ilości odrębnych, zakończonych części, których jednocześnie mózg zapamiętuje od 5 do 9- człowiek; z jednakową trudnością zapamiętuje 7 cyfr, 7 słów lub 7 zdań; rozdrabnianie- utrudnia zapamiętanie- lepiej uczyć się całego wiersza zamiast poszczególnych strof osobno
  • mózg przeciętnego człowieka w ciągu 1 sekundy może wykonać ilość operacji równą 1 kwadrylionowi: 10 000 000 000 000 000; wykorzystujemy około 30 % możliwości naszego mózgu... - doceń, jakim wspaniałym organem obdarzył Cię Bóg! GDZIE SIĘ UCZYĆ?
  • wiadomości odtwarza się najlepiej w tym samym otoczeniu, gdzie się uczyliśmy
  • muzyka wpływa na spadek koncentracji (dobrze jest się uczyć przy muzyce, której rytm odpowiada rytmowi naszego serca- dobra jest muzyka barokowa; większość utworów współczesnej muzyki rozrywkowej ma rytm zbyt szybki- wprowadza zdenerwowanie)
  • rozluźnienie mięśni osłabia wolę- lepiej nie siedzieć zbyt wygodnie, na krześle, (nie fotel, łóżko) z podnóżkiem (krążenie krwi)
  • książkę trzymaj 25-30 cm od oczu, pod kątem 45°
  • światło- najlepiej dzienne, z lewej strony (gęste firanki, kwiaty doniczkowe w zbyt dużych ilościach- kradną nam je)
  • ważne jest wietrzenie- mózg pochłania 20 % tlenu zużywanego przez organizm; komórka mózgowa potrzebuje więcej tlenu od mięśniowej
  • w kąciku nauki warto mieć porządek i tylko niezbędne rzeczy: słowniki, encyklopedie, przybory (by nie tracić czasu na szukanie) ale lepiej nie trzymać tam przedmiotów rozpraszających uwagę (zdjęcia chłopaka lub Twoich ulubionych koni)
  • lepiej na wierzchu mieć tylko jeden zestaw książek, by podręcznik z geografii nie wprowadził Cię w wisielczy nastrój, gdy aktualnie uczysz się biologii (by nie myśleć: jeszcze to....)

Autor: Gabriela Bonk

http://www.bibliofilur.republika.pl/